Friday 3 January 2014

Tarbiyah




Jahil.

Sinonim dengan aku yang dulu dan mungkin masih ada lagi sisa jahiliyah di hati. Aku yang leka dan diri aku yang lupa untuk apa aku hidup, sedangkan dah terang bersuluh yang Allah berfirman dalam Al-quran, surah Adz-Dzariyat, ayat yang ke 56 :


"Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku"


Sigh.

Kalau dikenang dosa yang lalu, sungguh aku rasa jijik. Rasa macam nak terjun gaung then tumbuk muka lelaju. Aku rasa semua orang tahu yang dia akan mati, tapi untuk hati bergerak mengikut apa yang Allah suruh rasa berat. Rasa macam "Ala, lek ahh. Aku muda lagi kot. Lagipun aku taklah buat jahat mana pun". Haha kadang-kadang rasa nak gelak sinis dekat diri sendiri. 

Tapi Allah sayang aku, Allah care lagi pasal aku. Dia tak biarkan aku terus jauh. Dia bagi aku peluang. Peluang untuk rasa diri ditarbiyah.

Tarbiyah. Yes untuk rasa hati diketuk dengan Cik Tarbiyah. Ada hikmah kenapa aku masuk sekolah agama walaupun kena paksa dengan ayah. Ada hikmah kenapa aku tak dipilih untuk masuk ke maktab. Sebab awal-awal lagi niat aku dah terpesong. Sungguh Allah tahu apa yang terbaik untuk hamba dia. Allahu.

Firman Allah maksudnya: "Boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jua Yang Maha Mengetahui (semua itu), sedang kamu tidak mengetahuinya. (al-Baqarah:216)


Bukan nak buka aib didada, tapi untuk kongsi. Berkongsi rasa yang sangat indah?
Walaupun first day masuk sekolah agama, macam-macam yang aku mengeluh.

"Gila panas lah tudung labuh nih, rimas lah"

"Leceh lah pakai stoking, poyo lah stoking bagai"

Tapi, Allah bagi aku peluang. Peluang rasa nikmat sebenarnya apa yang aku rasa rimas tu. Aku rasa dilindungi. Rasa yang sangat selamat. Allah buka hati untuk rasa indahnya menutup aurat. Betul lah kan, setiap yang berlaku ada hikmah. 

Awak, kamu, anda, mereka, kakak dan adik-adik.

Jika pernah dijentik dengan rasa ingin berubah, teruskanlah. Jangan biarkan rasa itu terkubur. Baja ia supaya terus subur. Bersyukurlah masih ada peluang untuk merasai manisnya tarbiyah. Usah peduli apa yang orang nak kata. Tapi peduli apa yang Allah kata. Syurga itu indah. Sangat indah. Dan untuk masuk ke syurga, jalannya penuh ranjau. Bersabarlah, Allah kan ada? Mengadu pada Dia. Allah akan tolong. Allah kan pernah berfirman dalam surah Al- Ankabut ayat yang ke-69 :


"Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keredhaan) Kami, Kami akan tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sungguh, Allah beserta orang-orang yang berbuat baik."

In shaa Allah, bergantung lah pada Allah, kamu tidak akan jatuh dan kecewa. Jangan bergantung pada manusia, kelak kamu yang akan kecewa dan sakit.

Aku tak mampu tulis entry yang hebat lagi, masih bertatih. Bertatih mencari diri. Bertatih cari erti hidup. Aku tulis apa yang aku rasa. Apa yang terlintas di hati. Maaf, entry ini sejujurnya dari seorang yang sangat marhaen 

Doakan aku supaya terus kuat dalam gerabak tarbiyah ini. Doakan aku supaya istiqamah. 
Wallahu'alam. 

Adios. Assalamualaikum :)                                                                          
Admin[ SMASFI ]
           
     


No comments:

Post a Comment