Sunday 4 January 2015

Mujahadah bukan aiskrim.

‘Haih’

Pandang  orang sebelah. Amboi muka, masamnya.

‘Ehem. Kenapa ni  mengeluh? Ada problem ke?’

Diam. Tak berjawab. Ke tak dengar aku tanya? Eheh mengelamun teruk ni.

Pandang sekeliling, ada lagi muslimin tak balik daripada perarakan tadi. Usaha ajk surau kolej sendiri yang buat perarakan untuk sambut maulid. Jalan keliling kolej sambil selawat. Hati bersatu dalam laungan selawat. Indah rasa.

Pandang balik muka sahabat sebelah.

‘Kau kenapa ni? Tadi aku tengok time berarak pun macam berjalan atas angin. Melayang semacam.'

‘Haih macam mana ah nak lupakan orang?’

Oh I see. Masalah tu rupanya.

‘Hm  lupakan dia macam mana kau lupa kat Rasulullah masa selawat tadi?Maksud aku, kau selawat tapi hati kau kemana?’

Dia pandang aku and mata berair.Rasa bersalah lah tu. Comel je lah perangai dia ni.

‘Apa yang buat tak boleh lupa dia ni hm?’

‘Entah. Aku pun taktau. Serabut. Tapi demi Allah, aku memang nak lupakan dia. Aku taknak pun terjebak dengan benda ni. Ish serabut’

‘Aku admit, benda tu susah. Sebab libatkan hati  Tapi kalau betul kau nak lupa,kenalah mujahadah. Mujahadah tu bukan macam aiskrim. Manis. Mujahadah ni pahit. Tapi kalau kau lepas ujian ni, kau akan rasa manis yang lebih daripada manisnya aiskrim’

‘Kau doakan aku ye? Doakan aku supaya kuat.’

‘Kukenang mu dalam doaku. Cewah! Hahaha. Rileks lah. Takyah nak layan sangat feeling tu. Baik kita serabutkan kepala buat assignment menimbun tu.Okay sayang?’

‘Okaaay. Argh dah, aku takmau pikir! Jom makan? Pikir benda ni semua  buat aku lapar’

Laju je dia menonong pegi kafe. Haha perangai. Kejap je mood berubah.
……………………………………………………………………

‘Chad, handsock murah tahan lama tak?’

‘Okay je. Lagi pun handsock tu kan pakai kat lengan and dalam baju. So, tahan lama je. Kenapa?’

‘Dekat insta ni ada jual murah-murah. RM5 je kot’

‘Okay sangat lah tu. Haritu pun aku beli kat UIA dalam RM8 je’

‘Chad, ada ke eh tudung bidang 50? Aku nak pakai tudung labuh lah. Tapi aku kan kecik, tanaklah labuh sangat sampai aku tenggelam dalam tudung’

‘Huffft istilah apa kau pakai ni? Tenggelam dalam tudung? Hahaha. Btw, ada je bidang 50. And aku rasa kalau kau pakai tudung bidang 50 pun, dah okay. Yelah macam kau cakap, kau kecik kan.’

‘Okay!’

Happy je muka dia. That feeling, bila ada orang nak berubah, rasa sebak. Rasa syukur yang teramat sangat. Dia nak berubah ke arah yang lebih baik. Syukur ya Allah.
……………………………………………………………………………

‘Aku kesian tengok roomate aku.’

‘Kenapa dengan roomate kau?’

‘She wanna change for good. Tapi family dia tak support. Siap persendakan lagi. Dia datang mengadu kat aku sambil nangis. Aku sedih.Kau rasa apa yang aku patut buat?’

‘Jangan tinggal dia and support dia. And one more thing, cakap kat dia, jangan hirau apa orang nak kata.’

‘Aku cuba. Doakan’

‘Always.’
……………………………………………………………………

‘Chad, aku teringin nak tau sapa jodoh aku’

‘Hahahahahahaha’

‘Kau kenapa gelak? Aku tumbuk kang’

‘Takde lah. Tetiba ja kau cakap pasal jodoh waktu tengahari rambang macam ni. Baru balik kelas pulak tu. Patutnya pikir nak makan sekarang’

‘Entah. Tetiba terpikir. Kau tak rasa nak tau ke jodoh kau sapa?’

‘Err tak pun. Sebabnya, kalau lah jodoh tu bukan rahsia, kau tak rasa ke semua orang akan sibuk cari jodoh dieorang kat ceruk mana sampai kerja lain tak buat. Tak ke? Well, kita bukan hidup untuk cari jodoh je beb.’

‘Kaaan. And sekarang pun, even jodoh tu Allah rahsiakan, still ada yang terlampau sibuk couple bagai. Tulang rusuk kiri bergetar lah hape lah’

‘haha tahu takpa. Dah ah, jom makan. Aku lapaq’
…………………………………………………………..

Sungguhlah, nak berubah tu tak mudah. Tapi ingat, susah tapi tak mustahil.

Sapa ja yang tanak berubah ke arah yang lebih baik? Semua nak. Kalau tanya ketua gangster pun, dia mesti cakap dia nak life yang lebih baik. Fitrah, semua orang suka kebaikan.

Orang keji? Ah lantak. Bila dah penat caci maki orang, mereka akan berhenti.  So, takyah ambik peduli pun orang nak cakap apa. Dah kalau semua benda kita buat, nak tengok pandangan manusia, maka takkan ada satu benda pun yang dapat puaskan hati dieorang. Manusia, mana pernah puas.

Ujian tiap orang tu lain. And setiap orang fight for something.

Ada orang takde masalah aurat, but ada masalah hati and ikhtilat.

Ada orang takda masalah ikhtilat, tapi aurat terbukak sana sini.

Pokok pangkalnya, semua orang ada ujian tersendiri.

Maka pilih, ujian tu nak tangani dengan nafsu atau iman?

Tanya diri sendiri.

And,

Jodoh tu rezeki, mati tu pasti.

Bila kita sabar, Allah akan datangkan jodoh tu pada masa yang tepat and keadaan yang sesuai.

The main point is sabar.
…………………………………………………………………………..

Akan ada yang cakap, topik ni dah lame. Jodoh, ikhtilat, aurat and so on.

Tapi, sebenarnya benda yang kita nampak kecik ni lah yang bawa implikasi yang besar.

Benda yang kecik ni lah buat jiwa remaja tu bukan ke arah perjuangan.

Sebab tak settle kan benda yang kecik, mana mungkin nak melangkah ke arah yang lebih besar?

Ah ini sekadar pendapat. Pendapat hingusan.

All is well. Semua Ini akan berakhir.

Adios!


With love, Chadamantium.

No comments:

Post a Comment