Monday 10 February 2014

EGO? Campak tepi.


Manusia dan ego.

"Kau tak payah nak nasihat aku. Aku tau apa yang aku buat. Kau tak layak nak nasihat aku"

"Eheh jatuhlah ego kalau menangis."

"Apahal pulak aku yang kena mintak maaf? Aku takde buat salah apa pun dekat dia. Lantak dia ahh"

"Kita kena ada ego, baru orang tak berani pijak."

"Asal aku yang kena mengalah? Dia yang start cari gaduh dulu. Biar ahh dia yang datang mintak maaf dulu"

Manusia dan ego.

Sembang nak syahid, tapi asal ego masih tebal dalam hati?

Sembang nak jadi muslimah super saiyah, tapi asal asyik nak menang dalam perbalahan?

Sembang nak masuk syurga, tapi asal bila orang nasihat, nak melenting?

Sembang nak jadi daie yang hebat, tapi asal selalu rasa diri sendiri je yang selalu betul?

Peluh besar.

Ya, akhirnya daie itu juga seorang hamba. Hamba hina yang pasti ada pincang dekat mana-mana.Tapi sampai bila nak guna alasan "semua orang buat silap"?

Muhasabah. Kita memang tak sempurna, tapi sentiasalah berusaha untuk menjadi yang paling hampir dengan sempurna. Kesempurnaan itu hanya milik Allah.

Macam yang kau cakap, "semua orang buat silap". Dahtu, kenapa bila orang nasihat, nak melenting? Bukan kau sendiri yang cakap "semua orang buat silap"? Maka, teguran itu membuktikan yang kita ni tak sempurna mana.

Kadang-kadang bila orang bagi nasihat, kita rasa macam 'peh dia sapa dohh nak nasihat aku bagai?'. Kita bongkak. Mungkin kita dah rasa yang kita cukup hebat bila kita budak sekolah agama. Kita dah rasa cukup solehah bila pakai tudung labuh and baju muslimah. Kita rasa dah cukup alim bila ada blog dakwah sendiri. Kita rasa cukup hebat bila tweet islamik and status dakwah kita ramai yang like. Mungkin.

Peh.

Ya, ujian yang datang tu kadang-kadang satu proses penyucian jiwa. Kadang-kadang Allah hantar seseorang untuk nasihat kita, untuk sedarkan yang kita ni tak sehebat mana sampai boleh nak mendabik dada. Kita cuma hamba. Jangan bongkak. Bila ada yang nasihat, terima dengan hati yang terbuka. Bila ada yang kritik, jadikan kritikan tu sebagai satu pembakar semangat kita untuk jadi yang lebih baik.

"Cakap senanglah wehh. Cuba kau ada dekat situasi tu"

Sapa cakap senang? Memang perit bila kena kritik. Rasa macam down gila, tapi tadi cakap nak kejar syahid right? Itu ujian buat kalian sayang :) Kita kena kuat. Jalan kebenaran tu tak mudah. Namun yakin, di penghujungnya pasti ada cahaya.

Kadang-kadang kita tak salah pun, tapi kita yang selalu kena mintak maaf supaya keadaan kembali normal. Sakit kan? Peh sabar. Kita bukan pengkalah, kita bukan menyerah kalah, tapi kita mengalah. Mengalah supaya ukhuwah yang terjalin tak musnah. 

Dan kalau memang salah kita, kenapa mesti tak minta maaf? Sebab ego? Sebab rasa loser kalau mintak maaf? Peh jangan begituu. Rendahkan ego. Dah memang salah kita, buat apa nak mendabik dada lagi? 

Post ni bukan condemn sesiapa. Cuma, menyampaikan apa yang terlintas dalam fikiran. Err rendahkan ego, dan baca dengan chill? Yaaa anda bagus! Watlek watpis.



Admin [ SMASFI ]

No comments:

Post a Comment