Wednesday 19 November 2014

Fairytale.

Hidup bukan macam dalam cerita fairytale yang kau akan sentiasa tersenyum-bahagia-tanpa-duka. Dalam realiti, kita takde pari-pari kecik yang boleh tunaikan impian kita tanpa kita sendiri usaha.

Bangunlah. Bangun dari tidur yang panjang.

Pijak dalam bumi yang nyata. Berhenti berangan macam mat jenin yang kita akan masuk syurga tanpa usaha. 

Lepaskanlah apa jua yang menghalang kita ke syurga. 

Tinggalkan lah maksiat yang dah jadi habit pada diri, Memang susah. Takda sapa cakap yang nak berubah tu senang.

"Conflict of interests. Literally and figuratively. Torn apart inside and out. Memang sakit. Versus ey? Versus, the hardest battle is when you're against yourself." - Hlovate.

Bila kita dah biasa buat maksiat, tapi kena tinggalkan atas dasar nak tinggalkan laranganNya memang seksa.

Bila kita dah biasa gelak tak ingat dunia and mencarut, tapi nak berubah cakap sopan-santun-gelak-tutup-mulut memang payah.

Bila kita dah biasa pakai serba singkat dan serba ketat. but one day kau nak berubah pakai yang sopan, labuh, its quite hard. Kadang-kadang kita cukup kuat untuk berubah, tapi kata-kata orang yang melemahkan.

But hey, takpayah lah dengar kata orang. Apakata dengar kata Dia? Ayat Allah tu selalu memujuk. Memujuk hati yang kadang-kadang rebah pada ujian dunia.

Kadang-kadang hati membentak, 
kenapa susah sangat nak istiqamah?
kenapa susah sangat nak tinggalkan dosa?
kenapa senang sangat rebah?

Penat. Tak rasa fedup ke bila asyik rebah pada ujian dunia?

Dekat kolej, ada sahabat yang selalu rebah dengan ujian hati. Katanya, dia sakit bila nak tinggalkan orang yang dia sayang. Tengok dia yang setiap hari menangis nak lupakan 'dia'. Sampai satu tahap, aku letih tengok dia macam tu. Tak nafi, susah nak lupa orang yang kita sayang, rasa perit. Yes. But know what? Lagi perit bila one day kita realise yang kita dah bazirkan banyak masa hanya untuk menangis. Menangis dan menangis. 

Bangunlah. Banyak lagi tanggungjawab kita yang tak tertunai. Sometimes kita kena belajar melepaskan. Belajar melepaskan walaupun susah. Nama pun belajar, kalau senang takpayah belajar. Kan? Jujur, aku pun tengah belajar untuk melepaskan. Phew poyo. Haha.

Don't turn your back on God, nothing in life is guaranteed. But if you keep your faith, some things will be clearer than others. -Ahmad the Rebel, contengan jalanan.-

Penah dengar quote.
 "the man who decided to change on the 12th hour dies on the 11th"?

Siapa yang nak mati sebelum sempat bertaubat? Takda sapa.

Jom? Siapkan amal untuk bertemu Dia. Aku percaya 'live-happily-ever-after' macam dalam cerita fairytale tu wujud. Tau kat mana? 

Dekat syurga ;')

Sincerely, Chadamantium. 

No comments:

Post a Comment