Monday 24 February 2014

A.K.U.

 ♡ السلام عليكم كسايڠن سموا  


Kali ni nak buat sesi heart-to-heart. 
Kepada sesiapa yang ada penyakit muntah hijau ke, muntah pelangi ke.. 
Mohon jangan teruskan bacaan anda.. 
*baca dengan mata hati, jiwa raga*

---------------
Se.. se.. se.. sebenarnya... 
Ak.. ak.. aku... 

'Aku apa?! '

Dang!!! 

AKU NAK BERHIJRAH! 

Bunyi hentakan yang kuat kat meja membuatkan 'aku' termelatah.. 

'What?! Like seriously? Since when? '
*Terbeliak

Whoah! Whoah! Whoah! 
Wat lek wat peace.. 
Wat lek wat cool.. 
Agak-agaklah nak shoot soalan kat aku pun.. 
Satu-satulah beb... 
Aiseymen -,-

'Sorry lah beb.. aku terkejut sangat ni.. okay...  like seriously? Betul ke kau ni? Jangan hangat-hangat tahi kucing je.. '

Betullah beb.. 
cop.. cop.. cop..
Bukan hangat-hangat tahi ayam ke? 

'Err... whatever'
 -..-

Betullah.. Sebenarnya aku teringin sangat nak pakai tudung labuh. Sejuk hati aku tengok mereka yang pakai tudung labuh tu.. Hajat ni ada since sekolah rendah lagi.. Senanya aku nak masuk sekolah agama time form one dulu tapi aku ditakdirkan untuk masuk sekolah lain. Takpelah.. sekolah yang aku masuk tu pun not bad apa.. mungkin ada hikmah.. aku rasa kalau aku masuk sekolah agama tu, senang sikit nak berhijrah.... takpelah.. Allah dah rencanakan sesuatu yang lebih baik untuk aku. Perasaan aku nak berhijrah ni makin membuak-buak bila ramai orang kat sekeliling aku ni mula berhijrah ke arah itu. 

*tersengguk-sengguk 

Woi!!! Sampai hati kau :'(
Aku tengah story-mory ni beb.. 

*lap air liur basi

'Maaflah.. kau kan tahu aku ni macam mana.. lemah sikit bab-bab ceramah ni.. lainlah kalau kau cerita pasal runningman ke.. segar sikit mata aku ni.. try make it short and sweet.. '

Orait. Maaflah.. dah lama aku pendam ni.. 
Weh, kau kan kenal aku macam mana since primary school lagi.. aku ni kan jet jet rock and gangster.. kaki buli.. 

*angguk-angguk 

Mestilah kengkawan semua nanti terkejut beruk bila nampak perubahan aku.. so.. so.. so.. aku seganlah.. 

'Kalau segan tak payahlah beb.. '

Hish.. kau ni! Patahkan semangat aku je.. 
Btw, sungguhlah rencana Allah tu sangat indah sebab aku dilantik jadi ahli BADAR time kat sekolah tu.. terkejut jugak aku.. kenapalah aku yang entah pape ni boleh dilantik masuk dalam organisasi tu.. tapi aku yakin! Mungkin ini platform yang thorbaik untuk aku berubah.. aku dikelilingi dengan mereka yang baik-baik.. Alhamdulillah.. 

'Hmm.. Alhamdulillah'

Tapi aku tak nak lah berhijrah mendadak.. 

'So?'

Sooo...  aku nak try pakai tudung bidang 50' dulu.. kalau aku dah selesa nanti, aku try lah bidang 60' pulak.. what say you? 

*korek hidung

Hish.. kawan aku ni.. tak senonoh benor

Weh... jom! 

'Pi mana?'

Teman aku cari tudung.. mailah beli sesama.. barulah sweet.. 

'Aku tak ready lagilah..'

Tak pe.. kau teman aku je.. 

'Okay' 

Ya Allah... Kau bukakanlah hati sahabatku ini agar dapat bersama-sama denganku untuk berhijrah ke jalanMu.. 
Amin. 

Kami pun melangkah ke tempat yang dituju. 

---------------

Wah!!! Banyaknya tudung yang cantik-cantik... Rambang mata ni..

"Ya, dik... Boleh akak bantu?"

Saya nak cari tudung bidang 50'. Yang macam tu.. Yang macam ni.. Yang macam... Bla... Bla... Bla... Yada... Yada... Yada...

"Owh, okay. mari ikut akak"

Weh, aku nak ikut akak ni pi cari tudung. Kau nak ikut tak?

'Takpe... Kau pergilah... I just want to look around'

---------------

Hmm... cantiknya tudung ni..
Material dia pun okay.. sejuk je...
Bidang berapa ek?

Tangan pun membelek pada tudung tersebut.

Aiseymen.. Bidang 60' lah pulak. aku tak ready lagi nih. Sabar ye cik tudung... Nanti aku tuntut hang.

*Sengih

Tanpa disedari, tuan empunya tangan yang asyik membelek-belek tudung tersebut diperhatikan dari jarak jauh.

---------------

Weh, aku dah habis beli ni.. Jom balik.

'Jom'

Wahh!!! Excited nya! Tak sabar nak pakai tudung-tudung ni.

'Aku pun tak sabar nak tengok penampilan baru kau'

Ding! Dong! Stesen Sungai Buloh! Stesen Sungai Buloh!

'Weh, ni stesen aku ni.. Balik dulu naa.. Ciao'

Okay.. Hati-hati. Assalamu'alaikum.. Btw, aku ada beli souvenir untuk kau tadi. Bukak kat rumah tau.

'Wa'alaikumussalam.. Thanks. Buat susah-susah je.. Kau pun jaga diri jugak. Babai'

*Lambai tangan

---------------

Hishh.. Apalah yang minah ni bagi kat aku? Jet jet sweet lak ngan aku..

Lalu, goodie bag purple tersebut dicapai kemudian diselongkar isinya...

Eh, ni tudung yang aku ushar tadi.

Tetiba ada pulak sepucuk surat sliding kat atas riba.





Assalamu'alaikum sahabat..
Mesti kau pelik kan kenapa aku bagi tudung ni kat kau?
Aku bukannya nak ejek kau kepe...
Sebabnya...
Tadi aku nampak kau macam syok je kat tudung tu..
So, aku belikanlah untuk kau..
Kalau kau tak nak pakai, takpe..
Aku faham kau tak sedia lagi..
Tapi, once kau dah sedia, pakai tau :)
Promise ye??
Aku tak nak masuk syurga sorang-sorang..
Aku nak masuk syurga dengan kau..

Salam sayang,
Aku.

Air mata menitis seusai membaca warkah tersebut.

Sungguh mulia hatimu, wahai sahabat.
Aku harap kita sama-sama dapat berhijrah dan bertemu di syurgaNya.
Amin.



Admin: emvi





No comments:

Post a Comment